MĂLARDALENRENT STĂDFIRMA
FRĂ GOR OM FLYTTSTĂD - RUT - KVALITETSGARANTI
HÀr besvaras vi de vanligaste frÄgorna om vÄra stÀdtjÀnster.
VANLIGA FRĂ GOR OM BESTĂLLNNG
- Ja med det Àr ingen större poÀng. BokningsbekrÀftelsen mÄste ÀndÄ skickas till den person som RUT-avdraget görs pÄ, dvs hen som har nyttjanderÀttentill bostaden vi stÀdar och som bestÀllningen avser. BestÀller nÄgon annan person flyttstÀdet mÄste ÀndÄ den person som bestÀllningen avser höra av sig till oss eller bli kontaktad av oss samt verifiera bokningen skriftligt om bokningen ska vara giltig. Undantag gÀller för barn som kan bestÀlla RUT-avdragsberÀttigade tjÀnster i sina förÀldrars hem.
VANLIGA FRĂ GOR OM RUT-avdraget
- Det innebÀr att bestÀllaren av en hushÄllsnÀra tjÀnst endast betalar 50% av arbetskostnaden för tjÀnsten. Resterande 50% dras av pÄ din skatt och dessa pengar betalas ut till företaget som utfört tjÀnsten.
- Ja stÀdtjÀnster Àr RUT-avdragsberÀttigade. T.ex hemstÀdning, fönsteRputsning och flyttstÀdning.
- Den som bestÀller flytstÀd med RUT-avdrag ska ha fyllt 18 Är senast vid Ärets slut.
- Nej det gÄr inte. Du som kund mÄste vara bosatt i Sverige eller betala skatt i Sverige för minst 90 procent av din totala inkomst (obegrÀnsat skattskyldig i Sverige) för att ha rÀtt till RUT-avdraget.
- Kunden mÄste vara bosatt och skriven pÄ lÀgenheten vi stÀdar men behöver inte Àga bostaden eller inneha ett förstahandskontrakt. Kunden mÄste ocksÄ vara den som faktureras för den 50% arbetskostanden för tjÀnsten för att ha rÀtt att utnyttja RUT-avdraget.
- Ett dödsbo kan fÄ rutavdrag, men enbart för tjÀnster som utfördes före dödsfallet.
- Det beror pÄ hur mycket du har i din RUT-pott vilket i sint ur beror pÄ hur mycket skatt du betalat undr Äret samt storleken pÄ dina övriga avdrag. RUT-avdragspotten kan maximalt vara 50.000 kronor för en person. Har hushÄllet 2-heltidsarbetande personer Àr den sammalgda RUT-potten 100.000 kronor.
- Man ska betala skatt i Sverige för minst 90 procent av sin totala inkomst (obegrÀnsat skattskyldig i Sverige).
- Du kan kontrollera hur mycket du har i din RUT-avdragspott genom at logga in med mobilt bank-ID pÄ skatteverkets hemsida.
Â
- Nej, MÀlardalenrent sköter allt pappersarbete som har med RUT-avdraget att göra.
VANLIGA FRà GOR OM NYCKELHANTERING (flyttstÀdning)
- Ja nyckeln mÄste lÀmnas in pÄ Verkstadsgatan 2. Bekrivning hur man gör skickas med bokningsbektrÀftelsen man fÄr nÀr man bestÀllt tjÀnsten.
- I normala fall behÄller vi nyckeln till dess att stÀdnignen Àr inspekterad och godkÀnd. Notera att det mÄste vara minst en dag tillgodo melllan godkÀnd stÀdning och till dess att nyckelövelÀmning skall ske till hyresvÀrd eller ny Àgare för att vi ska kunna behÄlla nyckeln efter utfört stÀduppdrag och fullgöra vÄra Ätaganden i vÄr kvalitetsgaranti. Vi behÄller nyckeln i de fall vi kan för att snabbt kunna ÄtgÀrda nÄgonting som fastnar i en inspektion. Kunden skall slippa omaket med att lÀmna en nyckel tvÄ gÄnger.
- Ja i de fall stÀdinspektion skall ske samma dag som nyckelöverlÀmning sker mÄste vi ÄterlÀmna nyckeln direkt efter stÀduppdraget eftersom vi aldrig stÀdar samma dag som nyckelöverlÀmning skall ske. NÀr vi ÄterlÀmnar nyckeln innan inspektion ÄterlÀmnas den alltid i postfacket dÀr vi stÀdar.
- Vanligast Àr att vÄra kunder inspekterar stÀdningen med oss pÄ plats och fÄr nyckeln i handen men det gÄr ocksÄ bra att hÀmta nyckeln pÄ vÄrt kontor. I de fall nÀr stÀdinspektion ska hÄllas samma dag som nyckelöverlÀmning till hyresvÀrd eller ny Àgare sÄ ÄterlÀmnas nyckeln i postfacket efter avslutat stÀduppdrag. Notera att stÀduppdraget alltid avslutas minst en dag innan nyckelöverlÀmning skall ske till hyresvÀrd eller ny Àgare.
- Ja det gÄr bra om kunden meddelar oss vem sÄ att hen kan identifiera sig.
VANLIGA FRĂ GOR OM HEMSTĂD
Vid regelbunden hemstĂ€dning vĂ€ljer du vilken abonnemangstyp som passar dig bĂ€st samt hur mĂ„nga timmar du vill ha i din stĂ€dpott.Â
Det kan du givetivs göra om du bara behöver ha stÀdat en gÄng.
Det finns obundna abonnemang och bundna abonnemang. Bundna abonnemang har tvÄ mÄnaders uppsÀgnings tid och Àr lite billigare. Med ett bundet abonnemang vÀljer man att fÄ sin hemstÀdning samma veckodagar och vid samma tider. VÀljer man ett obundet abonnemang har man ingen uppsÀgningstud och man vÀljer att fÄ sin hemstÀdning levererad mer oregelbundet.
Du vĂ€ljer sjĂ€lv hur mĂ„nga timmar du vill betala för. Dessa timmar förbrukar du sedan under kommande mĂ„nad oavsett vilken typ av abonnemang du har valt.Â
Exempel1: Du bor i 3rok och vĂ€ljer ett bundet abonnemang dĂ€r du planerar att ha stĂ€dning 2ggr/mĂ„nad. Du köper dĂ€rför 6 stĂ€dtimmar till din pott. NĂ€r mĂ„naden Ă€r slut sĂ„ har du endast förbrukat 5 timmar. Den obrukade timmen du har kvar i potten skjuts över till nĂ€stkommande mĂ„nad och du behöver dĂ€rför endast fylla pĂ„ med 4 timmar nu nĂ€r du vet att ditt stĂ€dbehov tĂ€cks av 5 timmars stĂ€dning. Det omvĂ€nda kan förstĂ„s ocksĂ„ gĂ€lla att du kan behöva fylla pĂ„ med mer timmar om ditt stĂ€dbehov Ă€r större Ă€n vad du trodde nĂ€r du fyllde pĂ„ potten första gĂ„ngen.Â
Exempel2: Du bor i ett hus pÄ 200m2 och vill ha din stÀdning oregelbundet och vÀljer dÀrför ett obundet abonnemang. Du köper 10 stÀdtimmar till din stÀdpott. Efter par dagar bestÀmmer du dig för att anordna en grillfest nÀstkommande helg och vill ha dÀrför ha stÀdning dagen innan. Vi kommer dagen innan fest men istÀllet för en hemstÀdning har du bestÀmt dig för att göra en riktig storstÀdning eftersom du ska ha övernattande gÀster. Vi levererar en storstÀdning och jobbet tar 6 timmar. 3 veckor senare behöver du hjÀlp med att klippa grÀset och att slÀnga lite saker frÄn garaget. De 4 timmarna rÀcker precis till att göra bÄda jobben.
Nej du kan vÀlja fönsterputs eller grÀsklippning eller nÄgon annan hushÄllsnÀra tjÀnst som vi kan leverera. För en fullstÀndig lista över de hushÄllsnÀra tjÀnster som berÀttigar till RUT-avdrag se denna lÀnk.
 Du mĂ„ste börja anvĂ€nda din stĂ€dpott inom 30 dagar.Â
Om du har ett obundet abonnemang fĂ„r du tillbaks 90% av det som Ă€r kvar nĂ€r du avslutar abonnemanget. De övriga 10% som vi behĂ„ller, utöver det som har dragits, ska tĂ€cka administrativa kostander samt transporter och fakturaavgifter pĂ„ det stĂ€d som redan levererats. Har du inte anvĂ€nt nĂ„gonting av din pott fĂ„r du sĂ„klart tillbaks 100% av beloppet.Â
Har du ett bundet abonnemang mÄste du anvÀnda upp hela beloppet till nÄgon av vÄra stÀdtjÀnster. Fördelen med det bundna abonnemenget Àr, trots att inget av pottbeloppet Àr Äterbetalningsbart, att du fÄr mer stÀdning för pengarna jÀmfört med ett obundet abonnemang.
Vi försöker alltid anstrÀnga oss till vÄrt yttersta för att vÄra kunder fÄr samma stÀdare och vi lyckas oftast klara detta mÄl.
Ja. Vi sÀljer enbart timmar nÀr vi jobbar sÄ kunden mÄste hÄlla med eget material.
Inga problem. Nya kunder kan köpa ett komplett stĂ€dkitt med utrustning vi bĂ„de behöver och rekommenderar innan vi kommer och stĂ€dar första gĂ„ngen. Dammsugaren mĂ„ste dock kunden hĂ„lla med sjĂ€lv. Â
 Vi har försökt göra vĂ„ra stĂ€dtjĂ€nster sĂ„ miljövĂ€nlig den kan bli. Vi rekommenderar t.ex engĂ„ngsprodukter av Ă„tervinningsbart material som moppar och engĂ„ngsfiberdukar. DĂ€rmed tvĂ€ttar vi betydligt mindre maskiner med tvĂ€tt varje Ă„r vilket innebĂ€r en stor klimatbesparande Ă„tgĂ€rd. De medel vi anvĂ€nder till vĂ„ra stĂ€duppdrag Ă€r samtliga svanenmĂ€rka eller mĂ€rkta med EUs motsvarighet. Effektiva avkalkningsmedel och ugnsrengöringsmedel Ă€r dock vĂ€ldigt svĂ„rt att handla med miljömĂ€rkning men vi tittar stĂ€ndigt pĂ„ nya alternativ. Â
VANLIGA FRà GOR OM KVALITETSGARANTI (flyttstÀd hyresrÀtt)
- Den innebÀr att vi garanterar ett fackmannamÀssigt utförande av tjÀnsten samt att vi Äterkommer inom 3-arbetsdagar och ÄtgÀrdar sÄdant som fastnar i en inspektion och som kan hÀrledas till stÀdningen. Notera att vi behÄller nyckeln efter utfört stÀduppdrag och avvaktar resultatet av inspektionen för att snabbt och smidigt kunna utföra nödvÀndiga ÄtgÀrder.
- Det mÄste vara 3 hela arbetsdagar, helger och helgdagar rÀknas som arbetsdagar. Vi mÄste ocksÄ ha kvar nyckeln sÄ att vi kan planera och Äka pÄ ÄtgÀrd.
- Svar ja. Vi behÄller nyckeln efter stÀduppdraget under förutsÀttning att det Àr minst 3-hela dagar mellan inspektion och nyckelöverlÀmning till ny hyresgÀst. Vi har kvar nyckeln till dess att lÀgenheten Àr inspekterad och godkÀnd. Vi har denna regel för att vi snabbt ska kunna ÄtgÀrda nÄgot som kunden inte Àr nöjd med och för att kunden ska slippa lÀmna in nyckeln 2-gÄnger. NÀr vi har lÀmnat ifrÄn oss nyckeln betraktar vi stÀduppdraget som slutfört.
- Ja, kvalitetsgarantin gÀller endast om man anvÀnder vÄrt webformulÀr nÀr man reklamerar. DÀr vÀljer man vad det Àr pÄ checklistan som skall ÄtgÀrdas och man mÄste bifoga bilder.
- Om det Àr mindre Àn 3-dagar mellan inspektion och nyckelöverlÀmning till ny hyresgÀst gÀller kvalitetgarantin enbart om personal frÄn MÀlardalenrent sjÀlva kan nÀrva pÄ plats vid inspektionen. Eventuell ÄtgÀrd sker dÄ direkt pÄ plats och det som ÄtgÀrdas Àr sÄdant som inspektionsansvarig reklamerar. OBS! Notera att ÄtgÀrd endast kan ske i direkt samband  med inspektion för dessa bostÀder dÄ vi inte behÄller nyckeln efter utfört stÀduppdrag om antalet dagar mellan inspektion och nyckelöverlÀmning till ny hyresgÀst inte motsvarar kraven i vÄr kvalitetsgaranti. (3-dagar).
- Var alltid ute i god tid och kommunicera med din hyresvÀrd om att lÀgga inspektionen av stÀdningen inom ramen för vÄr kvalitetsgaranti.
- Det hÀnder i enstaka fall och vi försöker alltid vara flexibla. I och med att nyckelöverlÀmning har skett sÄ kan vi endast fÄ tilltrÀde till lÀgenheten av den nya hyresgÀsten denne behöver dÄ ta kontakt med oss. Kontakt behöver dock fortfarande tas inom ramen för kvalitets garantins giltighetstid och reklamation mÄste ske via vÄrt webformulÀr med inspektionsprotokoll och bifogade bilder. Om den nya hyresgÀsten har hunnit flytta in i lÀgenheten har dock alla moment i flyttstÀdningen automatiskt godkÀnts.
- HyresvĂ€rden har med största sĂ€kerhet en inspektion inplanerad men det Ă€r viktigt att du kontrollerar att denna inspektion sker inom tidsramen för vĂ„r garanti som Ă€r 3 dagar. Det kan vara sĂ€krast att kolla nĂ€r inspektionen sker innan du bestĂ€ller flyttstĂ€dningen. Var alltid ute i god tid. Â
Ja, vi kvalitetssÀkrar vÄr flyttstÀdningen enligt ett internt protokoll dÀr alla arbetsmoment pÄ checklista gÄs igenom.
VANLIGA FRà GOR OM KVALITETSGARANTI (flyttstÀd bostadsrÀtt)
- Den innebÀr att vi garanterar ett fackmannamÀssigt utförande av tjÀnsten samt att vi Äterkommer inom 3-arbetsdagar och ÄtgÀrdar sÄdant som fastnar i en inspektion och som kan hÀrledas till stÀdningen. Vi Äker dock inte pÄ eventuella reklamationer efter det att köparen flyttat in i bostaden.
- SjÀlvklart omfattas köparen av kvalitetsgarantin. Eventuella reklamationer pÄ flyttstÀdningen behöver dock fortfarande tas inom ramen för kvalitetsgarantins giltighetstid, 3-arbetsdagar efter stÀdtillfÀllet. Reklamation mÄste ske via vÄrt webformulÀr med inspektionsprotokoll och bifogade bilder. Om köparen flyttar in i bostaden upphör dock möjligheten till reklamation med pÄföljande ÄtgÀrd inom ramen för vÄr kvalitetsgaranti.
Ja vĂ„r checklista Ă€r noga kontrollerad mot mĂ€klarsamfundets krav och alla större hyresvĂ€rdar i Uppsala.Â
Ja, vi kvalitetssÀkrar vÄr flyttstÀdningen enligt ett internt protokoll dÀr alla arbetsmoment pÄ checklista gÄs igenom.
VANLIGA FRà GOR OM INSPEKTION (flyttstÀd hyresrÀtt)
- De flesta har det men inte alla. De som inte har aktiva inspektioner överlÄter till inflyttande hyresgÀst att inspektera stÀdningen. Det Àr vÀldigt viktigt kontrollera vad som gÀller för just din hyresvÀrd.
- En del hyresvĂ€rdar Ă€r flexibla och hos dem Ă€r det möjigt att ta kontakt och att föreslĂ„ datum vilken dag inspektion skall ske eller Ă€ndra ett datum man redan har fĂ„tt. HyresvĂ€rdar vill i regel ha sĂ„ kort tid som möjligt mellan inspektion och nyckelöverlĂ€mning och flyttstĂ€dsföretag vill av naturliga skĂ€l ha en lite lĂ€ngre tid för att kunna lĂ€mna en bĂ€ttre garanti till sina kunder. Det Ă€r viktigt att du tar reda pĂ„ vilka regler som gĂ€ller hos din hyresvĂ€rd. Â
- Det Àr jÀtteviktigt att du meddelar oss datum och om möjligt tid nÀr inspektionen skall ske. Antalet dagar mellan inspektion och nyckelöverlÀmning pÄverkar vilken garanti som gÀller för stÀdtjÀnsten. Se vidare avsnittet om kvalitetsgaranti.
- Oftast inget krav hos hyresvÀrdarna men vÄr rekommendation Àr att du bör vara det. HyresvÀrden tar oftast inget ansvar för att meddela ett flyttstÀdsföretag om stÀdresultatet inte blir helt godkÀnt. Det Àr alltid kontraktsinnehavaren som meddelas. Se vidare avsnittet om reklamation.
Â
- Det jÀtteviktigt att du har en bra dialog med oss som utfört flyttstÀdningen och att du bokar en tid dÄ vi tillsammans pÄ plats gÄr igenom checklistan, gÀrna i anslutning till sjÀlva stÀdningen. Notera att garantin för flyttstÀdning hos hyresvÀrdar utan aktiv inspektion gÀller i 3-arbetsdagar efter utfört uppdrag. Det Àr ocksÄ viktigt att du tar kort pÄ resultatet ifall det uppstÄr en diskussion med hyresvÀrden om nÄgot i ett senare skede. Vi pÄ MÀlardalenrent har aldrig haft problem med just den hÀr situationen. Vi har alltid lyckats hjÀlpa vÄra kunder igenom flyttstÀdningen Àven i de fall nÀr hyresvÀrden inte inspekterar.
VANLIGA FRà GOR OM INSPEKTION (flyttstÀd bostadsrÀtt)
- Det Àr köparen som ska inspektera flyttstÀdningen men det Àr viktigt att bÄde sÀjare och köpare Àr överens om resultatet. DÀrför bör köpare och sÀljare inspektera tillsammans.
- Â
Ja det Àr definitivt nÄgot vi rekommenderar. Det Àr viktigt att köpare och sÀljare Àr överens om resultatet men ocksÄ för att sÀljaren inte ska förbruka köparens möjlighet till reklamation med ÄtgÀrd inom ramen för vÄr garanti. Vi Äker 1 gÄng pÄ eventuella ÄtgÀrder och det optimala Àr förstÄs om bÄde köpare och sÀljare vid det tillfÀllet har inspekterat stÀdningen.
VANLIGA FRà GOR OM REKLAMATION (flyttstÀd)
- Du kan reklamera resultatet av ett arbetsmoment i flyttstÀdnngen inom 3-dagar efter att flyttstÀdningen har utförts.
- Ja, kvalitetsgarantin gÀller endast om man anvÀnder vÄrt webformulÀr vid reklamation. DÀr vÀljer man vad det Àr pÄ checklistan som skall ÄtgÀrdas och man mÄste bifoga bilder.
- Vi Äker tillbaka 1 gÄng om nÄgot reklamerats i stÀdnignen. För bostadsrÀtter/hus rekommenderar vi dÀrför att köpare och sÀljare tillsammans gÄr igenom stÀdningen i samband med nyckelöverlÀmning.
- Det Àr absolut nÄgot vi rekommenderar eftersom vi Äker pÄ eventuell ÄtgÀrd 1 gÄng.
- Svar nej. Om köparen flyttar in i bostaden accepteras flyttstÀdningen i befintligt skick.
VANLIGA FRĂ GOR OM VISNINGSSTĂDNING
StortÀdning Àr ett nÄgot mer omfattande stÀduppdrag jÀmfört med visningsstÀdningen. I storstÀdningen ingÄr t.ex invÀndig ugnsrengöring, rengöring bakom spisen samt avfettning av köksflÀkten invÀndigt. Den invÀndiga rengöring Àr sÀllan nödvÀndig inför en fotografering eller visning.
 Ja och det Àr precis vad vi rekommenderar eftersom du dÄ fÄr det bÀsta priset.
Nej i princip inte. Vi har flera exempel pÄ nÀr det gÄtt mÄnader emellan de bÄda tillfÀllena.
VANLIGA FRĂ GOR OM STORSTĂDNING
StortÀdning Àr ett betydligt mer omfattande stÀduppdrag jÀmfört med reguljÀr hemstÀdning. I storstÀdningen ingÄr t.ex fönsterputs, invÀndig ugnsrengöring, rengöring bakom spisen och alla dess sidor samt avkalkning av badrum och kök.
En storstÀdning en gÄng i halvÄret brukar vara lagom.
Det kan du absolut göra.
Vi hĂ„ller med allt material för en storstĂ€dning.Â
Vi har försökt göra vĂ„ra stĂ€dtjĂ€nster sĂ„ miljövĂ€nlig den kan bli. Vi anvĂ€nder t.ex engĂ„ngsprodukter av Ă„tervinningsbart material som moppar och engĂ„ngsfiberdukar. DĂ€rmed tvĂ€ttar vi betydligt mindre maskiner med tvĂ€tt varje Ă„r vilket innebĂ€r en stor klimatbesparande Ă„tgĂ€rd. De medel vi anvĂ€nder till vĂ„ra stĂ€duppdrag Ă€r samtliga svanenmĂ€rka eller mĂ€rkta med EUs motsvarighet. Effektiva avkalkningsmedel och ugnsrengöringsmedel Ă€r dock vĂ€ldigt svĂ„rt att handla med miljömĂ€rkning men vi tittar stĂ€ndigt pĂ„ nya alternativ. Â
VANLIGA FRĂ GOR OM BETALNING
Betalning sker alltid mot faktura och fakturan skickas dagen efter utfört stÀduppdrag. Betalningsvillkoret Àr 14-dagar.
Ja vi tar UC pÄ alla som bestÀller en stÀdtjÀnst.
Det gÄr givetvis bra och dÄ kan man swisha beloppet i förskott.
Var det hÀr till hjÀlp?
Tack för att du ger oss feedback