MÄLARDALENRENT STÄDFIRMA

FRÅGOR OM FLYTTSTÄD - RUT - KVALITETSGARANTI

HÀr besvaras vi de vanligaste frÄgorna om vÄra stÀdtjÀnster.

VANLIGA FRÅGOR OM BESTÄLLNNG

  • Ja med det Ă€r ingen större poĂ€ng. BokningsbekrĂ€ftelsen mĂ„ste Ă€ndĂ„ skickas till den person som RUT-avdraget görs pĂ„, dvs hen som har nyttjanderĂ€ttentill bostaden vi stĂ€dar och som bestĂ€llningen avser. BestĂ€ller nĂ„gon annan person flyttstĂ€det mĂ„ste Ă€ndĂ„ den person som bestĂ€llningen avser höra av sig till oss eller bli kontaktad av oss samt verifiera bokningen skriftligt om bokningen ska vara giltig. Undantag gĂ€ller för barn som kan bestĂ€lla RUT-avdragsberĂ€ttigade tjĂ€nster i sina förĂ€ldrars hem.

VANLIGA FRÅGOR OM RUT-avdraget

  • Det innebĂ€r att bestĂ€llaren av en hushĂ„llsnĂ€ra tjĂ€nst endast betalar 50% av arbetskostnaden för tjĂ€nsten. Resterande 50% dras av pĂ„ din skatt och dessa pengar betalas ut till företaget som utfört tjĂ€nsten.
  • Ja stĂ€dtjĂ€nster Ă€r RUT-avdragsberĂ€ttigade. T.ex hemstĂ€dning, fönsteRputsning och flyttstĂ€dning.
  • Den som bestĂ€ller flytstĂ€d med RUT-avdrag ska ha fyllt 18 Ă„r senast vid Ă„rets slut.
  • Nej det gĂ„r inte. Du som kund mĂ„ste vara bosatt i Sverige eller betala skatt i Sverige för minst 90 procent av din totala inkomst (obegrĂ€nsat skattskyldig i Sverige) för att ha rĂ€tt till RUT-avdraget.
  • Kunden mĂ„ste vara bosatt och skriven pĂ„ lĂ€genheten vi stĂ€dar men behöver inte Ă€ga bostaden eller inneha ett förstahandskontrakt. Kunden mĂ„ste ocksĂ„ vara den som faktureras för den 50% arbetskostanden för tjĂ€nsten för att ha rĂ€tt att utnyttja RUT-avdraget.
  • Ett dödsbo kan fĂ„ rutavdrag, men enbart för tjĂ€nster som utfördes före dödsfallet.
  • Det beror pĂ„ hur mycket du har i din RUT-pott vilket i sint ur beror pĂ„ hur mycket skatt du betalat undr Ă„ret samt storleken pĂ„ dina övriga avdrag. RUT-avdragspotten kan maximalt vara 50.000 kronor för en person. Har hushĂ„llet 2-heltidsarbetande personer Ă€r den sammalgda RUT-potten 100.000 kronor.
  • Man ska betala skatt i Sverige för minst 90 procent av sin totala inkomst (obegrĂ€nsat skattskyldig i Sverige).
  • Nej, MĂ€lardalenrent sköter allt pappersarbete som har med RUT-avdraget att göra.

VANLIGA FRÅGOR OM NYCKELHANTERING (flyttstĂ€dning)

  • Ja nyckeln mĂ„ste lĂ€mnas in pĂ„ Verkstadsgatan 2. Bekrivning hur man gör skickas med bokningsbektrĂ€ftelsen man fĂ„r nĂ€r man bestĂ€llt tjĂ€nsten.
  • I normala fall behĂ„ller vi nyckeln till dess att stĂ€dnignen Ă€r inspekterad och godkĂ€nd. Notera att det mĂ„ste vara minst en dag tillgodo melllan godkĂ€nd stĂ€dning och till dess att nyckelövelĂ€mning skall ske till hyresvĂ€rd eller ny Ă€gare för att vi ska kunna behĂ„lla nyckeln efter utfört stĂ€duppdrag och fullgöra vĂ„ra Ă„taganden i vĂ„r kvalitetsgaranti. Vi behĂ„ller nyckeln i de fall vi kan för att snabbt kunna Ă„tgĂ€rda nĂ„gonting som fastnar i en inspektion. Kunden skall slippa omaket med att lĂ€mna en nyckel tvĂ„ gĂ„nger.
  • Ja i de fall stĂ€dinspektion skall ske samma dag som nyckelöverlĂ€mning sker mĂ„ste vi Ă„terlĂ€mna nyckeln direkt efter stĂ€duppdraget eftersom vi aldrig stĂ€dar samma dag som nyckelöverlĂ€mning skall ske. NĂ€r vi Ă„terlĂ€mnar nyckeln innan inspektion Ă„terlĂ€mnas den alltid i postfacket dĂ€r vi stĂ€dar.
  • Vanligast Ă€r att vĂ„ra kunder inspekterar stĂ€dningen med oss pĂ„ plats och fĂ„r nyckeln i handen men det gĂ„r ocksĂ„ bra att hĂ€mta nyckeln pĂ„ vĂ„rt kontor. I de fall nĂ€r stĂ€dinspektion ska hĂ„llas samma dag som nyckelöverlĂ€mning till hyresvĂ€rd eller ny Ă€gare sĂ„ Ă„terlĂ€mnas nyckeln i postfacket efter avslutat stĂ€duppdrag. Notera att stĂ€duppdraget alltid avslutas minst en dag innan nyckelöverlĂ€mning skall ske till hyresvĂ€rd eller ny Ă€gare.
  • Ja det gĂ„r bra om kunden meddelar oss vem sĂ„ att hen kan identifiera sig.

VANLIGA FRÅGOR OM HEMSTÄD

Vid regelbunden hemstÀdning vÀljer du vilken abonnemangstyp som passar dig bÀst samt hur mÄnga timmar du vill ha i din stÀdpott. 

Det kan du givetivs göra om du bara behöver ha stÀdat en gÄng.

Det finns obundna abonnemang och bundna abonnemang. Bundna abonnemang har tvÄ mÄnaders uppsÀgnings tid och Àr lite billigare. Med ett bundet abonnemang vÀljer man att fÄ sin hemstÀdning samma veckodagar och vid samma tider. VÀljer man ett obundet abonnemang har man ingen uppsÀgningstud och man vÀljer att fÄ sin hemstÀdning levererad mer oregelbundet.

Du vÀljer sjÀlv hur mÄnga timmar du vill betala för. Dessa timmar förbrukar du sedan under kommande mÄnad oavsett vilken typ av abonnemang du har valt. 

Exempel1: Du bor i 3rok och vÀljer ett bundet abonnemang dÀr du planerar att ha stÀdning 2ggr/mÄnad. Du köper dÀrför 6 stÀdtimmar till din pott. NÀr mÄnaden Àr slut sÄ har du endast förbrukat 5 timmar. Den obrukade timmen du har kvar i potten skjuts över till nÀstkommande mÄnad och du behöver dÀrför endast fylla pÄ med 4 timmar nu nÀr du vet att ditt stÀdbehov tÀcks av 5 timmars stÀdning. Det omvÀnda kan förstÄs ocksÄ gÀlla att du kan behöva fylla pÄ med mer timmar om ditt stÀdbehov Àr större Àn vad du trodde nÀr du fyllde pÄ potten första gÄngen. 

Exempel2: Du bor i ett hus pÄ 200m2 och vill ha din stÀdning oregelbundet och vÀljer dÀrför ett obundet abonnemang. Du köper 10 stÀdtimmar till din stÀdpott. Efter par dagar bestÀmmer du dig för att anordna en grillfest nÀstkommande helg och vill ha dÀrför ha stÀdning dagen innan. Vi kommer dagen innan fest men istÀllet för en hemstÀdning har du bestÀmt dig för att göra en riktig storstÀdning eftersom du ska ha övernattande gÀster. Vi levererar en storstÀdning och jobbet tar 6 timmar. 3 veckor senare behöver du hjÀlp med att klippa grÀset och att slÀnga lite saker frÄn garaget. De 4 timmarna rÀcker precis till att göra bÄda jobben.

Nej du kan vÀlja fönsterputs eller grÀsklippning eller nÄgon annan hushÄllsnÀra tjÀnst som vi kan leverera. För en fullstÀndig lista över de hushÄllsnÀra tjÀnster som berÀttigar till RUT-avdrag se denna lÀnk.

 Du mÄste börja anvÀnda din stÀdpott inom 30 dagar. 

Om du har ett obundet abonnemang fÄr du tillbaks 90% av det som Àr kvar nÀr du avslutar abonnemanget. De övriga 10% som vi behÄller, utöver det som har dragits, ska tÀcka administrativa kostander samt transporter och fakturaavgifter pÄ det stÀd som redan levererats. Har du inte anvÀnt nÄgonting av din pott  fÄr du sÄklart tillbaks 100% av beloppet. 

Har du ett bundet abonnemang mÄste du anvÀnda upp hela beloppet till nÄgon av vÄra stÀdtjÀnster. Fördelen med det bundna abonnemenget Àr, trots att inget av pottbeloppet Àr Äterbetalningsbart, att du fÄr mer stÀdning för pengarna jÀmfört med ett obundet abonnemang.

Vi försöker alltid anstrÀnga oss till vÄrt yttersta för att vÄra kunder fÄr samma stÀdare och vi lyckas oftast klara detta mÄl.

Ja. Vi sÀljer enbart timmar nÀr vi jobbar sÄ kunden mÄste hÄlla med eget material.

Inga problem. Nya kunder kan köpa ett komplett stÀdkitt med utrustning vi bÄde behöver och rekommenderar innan vi kommer och stÀdar första gÄngen. Dammsugaren mÄste dock kunden hÄlla med sjÀlv.  

 Vi har försökt göra vÄra stÀdtjÀnster sÄ miljövÀnlig den kan bli. Vi rekommenderar t.ex engÄngsprodukter av Ätervinningsbart material som moppar och engÄngsfiberdukar. DÀrmed tvÀttar vi betydligt mindre maskiner med tvÀtt varje Är vilket innebÀr en stor klimatbesparande ÄtgÀrd. De medel vi anvÀnder till vÄra stÀduppdrag Àr samtliga svanenmÀrka eller mÀrkta med EUs motsvarighet. Effektiva avkalkningsmedel och ugnsrengöringsmedel Àr dock vÀldigt svÄrt att handla  med miljömÀrkning men vi tittar stÀndigt pÄ nya alternativ.   

VANLIGA FRÅGOR OM KVALITETSGARANTI (flyttstĂ€d hyresrĂ€tt)

  • Den innebĂ€r att vi garanterar ett fackmannamĂ€ssigt utförande av tjĂ€nsten samt att vi Ă„terkommer inom 3-arbetsdagar och Ă„tgĂ€rdar sĂ„dant som fastnar i en inspektion och som kan hĂ€rledas till stĂ€dningen. Notera att vi behĂ„ller nyckeln efter utfört stĂ€duppdrag och avvaktar resultatet av inspektionen för att snabbt och smidigt kunna utföra nödvĂ€ndiga Ă„tgĂ€rder.
  • Det mĂ„ste vara 3 hela arbetsdagar, helger och helgdagar rĂ€knas som arbetsdagar. Vi mĂ„ste ocksĂ„ ha kvar nyckeln sĂ„ att vi kan planera och Ă„ka pĂ„ Ă„tgĂ€rd.
  • Svar ja. Vi behĂ„ller nyckeln efter stĂ€duppdraget under förutsĂ€ttning att det Ă€r minst 3-hela dagar mellan inspektion och nyckelöverlĂ€mning till ny hyresgĂ€st. Vi har kvar nyckeln till dess att lĂ€genheten Ă€r inspekterad och godkĂ€nd. Vi har denna regel för att vi snabbt ska kunna Ă„tgĂ€rda nĂ„got som kunden inte Ă€r nöjd med och för att kunden ska slippa lĂ€mna in nyckeln 2-gĂ„nger. NĂ€r vi har lĂ€mnat ifrĂ„n oss nyckeln betraktar vi stĂ€duppdraget som slutfört.
  • Ja, kvalitetsgarantin gĂ€ller endast om man anvĂ€nder vĂ„rt webformulĂ€r nĂ€r man reklamerar. DĂ€r vĂ€ljer man vad det Ă€r pĂ„ checklistan som skall Ă„tgĂ€rdas och man mĂ„ste bifoga bilder.
  • Om det Ă€r mindre Ă€n 3-dagar mellan inspektion och nyckelöverlĂ€mning till ny hyresgĂ€st gĂ€ller kvalitetgarantin enbart om personal frĂ„n MĂ€lardalenrent sjĂ€lva kan nĂ€rva pĂ„ plats vid inspektionen. Eventuell Ă„tgĂ€rd sker dĂ„ direkt pĂ„ plats och det som Ă„tgĂ€rdas Ă€r sĂ„dant som inspektionsansvarig reklamerar. OBS! Notera att Ă„tgĂ€rd endast kan ske i direkt samband  med inspektion för dessa bostĂ€der dĂ„ vi inte behĂ„ller nyckeln efter utfört stĂ€duppdrag om antalet dagar mellan inspektion och nyckelöverlĂ€mning till ny hyresgĂ€st inte motsvarar kraven i vĂ„r kvalitetsgaranti. (3-dagar).
  • Var alltid ute i god tid och kommunicera med din hyresvĂ€rd om att lĂ€gga inspektionen av stĂ€dningen inom ramen för vĂ„r kvalitetsgaranti.
  • Det hĂ€nder i enstaka fall och vi försöker alltid vara flexibla. I och med att nyckelöverlĂ€mning har skett sĂ„ kan vi endast fĂ„ tilltrĂ€de till lĂ€genheten av den nya hyresgĂ€sten denne behöver dĂ„ ta kontakt med oss. Kontakt behöver dock fortfarande tas inom ramen för kvalitets garantins giltighetstid och reklamation mĂ„ste ske via vĂ„rt webformulĂ€r med inspektionsprotokoll och bifogade bilder. Om den nya hyresgĂ€sten har hunnit flytta in i lĂ€genheten har dock alla moment i flyttstĂ€dningen automatiskt godkĂ€nts.
  • HyresvĂ€rden har med största sĂ€kerhet en inspektion inplanerad men det Ă€r viktigt att du kontrollerar att denna inspektion sker inom tidsramen för vĂ„r garanti som Ă€r 3 dagar. Det kan vara sĂ€krast att kolla nĂ€r inspektionen sker innan du bestĂ€ller flyttstĂ€dningen. Var alltid ute i god tid.  

Ja, vi kvalitetssÀkrar vÄr flyttstÀdningen enligt ett internt protokoll dÀr alla arbetsmoment pÄ checklista gÄs igenom.

VANLIGA FRÅGOR OM KVALITETSGARANTI (flyttstĂ€d bostadsrĂ€tt)

  • Den innebĂ€r att vi garanterar ett fackmannamĂ€ssigt utförande av tjĂ€nsten samt att vi Ă„terkommer inom 3-arbetsdagar och Ă„tgĂ€rdar sĂ„dant som fastnar i en inspektion och som kan hĂ€rledas till stĂ€dningen. Vi Ă„ker dock inte pĂ„ eventuella reklamationer efter det att köparen flyttat in i bostaden.
  • SjĂ€lvklart omfattas köparen av kvalitetsgarantin. Eventuella reklamationer pĂ„ flyttstĂ€dningen behöver dock fortfarande tas inom ramen för kvalitetsgarantins giltighetstid, 3-arbetsdagar efter stĂ€dtillfĂ€llet. Reklamation mĂ„ste ske via vĂ„rt webformulĂ€r med inspektionsprotokoll och bifogade bilder. Om köparen flyttar in i bostaden upphör dock möjligheten till reklamation med pĂ„följande Ă„tgĂ€rd inom ramen för vĂ„r kvalitetsgaranti.

Ja vÄr checklista Àr noga kontrollerad mot mÀklarsamfundets krav och alla större hyresvÀrdar i Uppsala. 

Ja, vi kvalitetssÀkrar vÄr flyttstÀdningen enligt ett internt protokoll dÀr alla arbetsmoment pÄ checklista gÄs igenom.

VANLIGA FRÅGOR OM INSPEKTION (flyttstĂ€d hyresrĂ€tt)

  • De flesta har det men inte alla. De som inte har aktiva inspektioner överlĂ„ter till inflyttande hyresgĂ€st att inspektera stĂ€dningen. Det Ă€r vĂ€ldigt viktigt kontrollera vad som gĂ€ller för just din hyresvĂ€rd.
  • En del hyresvĂ€rdar Ă€r flexibla och hos dem Ă€r det möjigt att ta kontakt och att föreslĂ„ datum vilken dag inspektion skall ske eller Ă€ndra ett datum man redan har fĂ„tt. HyresvĂ€rdar vill i regel ha sĂ„ kort tid som möjligt mellan inspektion och nyckelöverlĂ€mning och flyttstĂ€dsföretag vill av naturliga skĂ€l ha en lite lĂ€ngre tid för att kunna lĂ€mna en bĂ€ttre garanti till sina kunder. Det Ă€r viktigt att du tar reda pĂ„ vilka regler som gĂ€ller hos din hyresvĂ€rd.   
  • Det Ă€r jĂ€tteviktigt att du meddelar oss datum och om möjligt tid nĂ€r inspektionen skall ske. Antalet dagar mellan inspektion och nyckelöverlĂ€mning pĂ„verkar vilken garanti som gĂ€ller för stĂ€dtjĂ€nsten. Se vidare avsnittet om kvalitetsgaranti.
  • Oftast inget krav hos hyresvĂ€rdarna men vĂ„r rekommendation Ă€r att du bör vara det. HyresvĂ€rden tar oftast inget ansvar för att meddela ett flyttstĂ€dsföretag om stĂ€dresultatet inte blir helt godkĂ€nt. Det Ă€r alltid kontraktsinnehavaren som meddelas. Se vidare avsnittet om reklamation.

 

  • Det jĂ€tteviktigt att du har en bra dialog med oss som utfört flyttstĂ€dningen och att du bokar en tid dĂ„ vi tillsammans pĂ„ plats gĂ„r igenom checklistan, gĂ€rna i anslutning till sjĂ€lva stĂ€dningen. Notera att garantin för flyttstĂ€dning hos hyresvĂ€rdar utan aktiv inspektion gĂ€ller i 3-arbetsdagar efter utfört uppdrag. Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att du tar kort pĂ„ resultatet ifall det uppstĂ„r en diskussion med hyresvĂ€rden om nĂ„got i ett senare skede. Vi pĂ„ MĂ€lardalenrent har aldrig haft problem med just den hĂ€r situationen. Vi har alltid lyckats hjĂ€lpa vĂ„ra kunder igenom flyttstĂ€dningen Ă€ven i de fall nĂ€r hyresvĂ€rden inte inspekterar.

VANLIGA FRÅGOR OM INSPEKTION (flyttstĂ€d bostadsrĂ€tt)

  • Det Ă€r köparen som ska inspektera flyttstĂ€dningen men det Ă€r viktigt att bĂ„de sĂ€jare och köpare Ă€r överens om resultatet. DĂ€rför bör köpare och sĂ€ljare inspektera tillsammans.
  •  

Ja det Àr definitivt nÄgot vi rekommenderar. Det Àr viktigt att köpare och sÀljare Àr överens om resultatet men ocksÄ för att sÀljaren inte ska förbruka köparens möjlighet till reklamation med ÄtgÀrd inom ramen för vÄr garanti. Vi Äker 1 gÄng pÄ eventuella ÄtgÀrder och det optimala Àr förstÄs om bÄde köpare och sÀljare vid det tillfÀllet har inspekterat stÀdningen.

VANLIGA FRÅGOR OM REKLAMATION (flyttstĂ€d)

  • Du kan reklamera resultatet av ett arbetsmoment i flyttstĂ€dnngen inom 3-dagar efter att flyttstĂ€dningen har utförts.
  • Ja, kvalitetsgarantin gĂ€ller endast om man anvĂ€nder vĂ„rt webformulĂ€r vid reklamation. DĂ€r vĂ€ljer man vad det Ă€r pĂ„ checklistan som skall Ă„tgĂ€rdas och man mĂ„ste bifoga bilder.
  • Vi Ă„ker tillbaka 1 gĂ„ng om nĂ„got reklamerats i stĂ€dnignen. För bostadsrĂ€tter/hus rekommenderar vi dĂ€rför att köpare och sĂ€ljare tillsammans gĂ„r igenom stĂ€dningen i samband med nyckelöverlĂ€mning.
  • Det Ă€r absolut nĂ„got vi rekommenderar eftersom vi Ă„ker pĂ„ eventuell Ă„tgĂ€rd 1 gĂ„ng.
  • Svar nej. Om köparen flyttar in i bostaden accepteras flyttstĂ€dningen i befintligt skick.

VANLIGA FRÅGOR OM VISNINGSSTÄDNING

StortÀdning Àr ett nÄgot mer omfattande stÀduppdrag jÀmfört med visningsstÀdningen. I storstÀdningen ingÄr t.ex invÀndig ugnsrengöring, rengöring bakom spisen samt avfettning av köksflÀkten invÀndigt. Den invÀndiga rengöring Àr sÀllan nödvÀndig inför en fotografering eller visning.

 Ja och det Àr precis vad vi rekommenderar eftersom du dÄ fÄr det bÀsta priset.

Nej i princip inte. Vi har flera exempel pÄ nÀr det gÄtt mÄnader emellan de bÄda tillfÀllena.

VANLIGA FRÅGOR OM STORSTÄDNING

StortÀdning Àr ett betydligt mer omfattande stÀduppdrag jÀmfört med reguljÀr hemstÀdning. I storstÀdningen ingÄr t.ex fönsterputs, invÀndig ugnsrengöring, rengöring bakom spisen och alla dess sidor samt avkalkning av badrum och kök.

En storstÀdning en gÄng i halvÄret brukar vara lagom.

Vi hÄller med allt material för en storstÀdning. 

Vi har försökt göra vÄra stÀdtjÀnster sÄ miljövÀnlig den kan bli. Vi anvÀnder t.ex engÄngsprodukter av Ätervinningsbart material som moppar och engÄngsfiberdukar. DÀrmed tvÀttar vi betydligt mindre maskiner med tvÀtt varje Är vilket innebÀr en stor klimatbesparande ÄtgÀrd. De medel vi anvÀnder till vÄra stÀduppdrag Àr samtliga svanenmÀrka eller mÀrkta med EUs motsvarighet. Effektiva avkalkningsmedel och ugnsrengöringsmedel Àr dock vÀldigt svÄrt att handla med miljömÀrkning men vi tittar stÀndigt pÄ nya alternativ.   

VANLIGA FRÅGOR OM BETALNING

Betalning sker alltid mot faktura och fakturan skickas dagen efter utfört stÀduppdrag. Betalningsvillkoret Àr 14-dagar.

Ja vi tar UC pÄ alla som bestÀller en stÀdtjÀnst.

Det gÄr givetvis bra och dÄ kan man swisha beloppet i förskott.

Var det hÀr till hjÀlp?

Tack för att du ger oss feedback