Mälardalenrent AB
Städtjänster så fungerar det
Mälardalenrent Städfirma
Städtjänster så fungerar det
...viktig information för dig som bokat
Städtjänster så fungerar det
Städtjänster så fungerar det. Här har vi samlat den mesta informationen om våra städtjänster som inte handlar om priser och arbetsmoment.
För dig som har bokat en städtjänst är det viktigt att läsa allt på denna sida!
Kvalitetsgaranti
Vår kvalitetsgaranti gäller i 10-arbetsdagar efter slutfört städuppdrag och omfattar alla våra städtjänster. Kvalitetsgarantin innebär att vi garanterar
- Fackmannamässigt utförande i alla arbetsmoment.
- Om du är missnöjd med resultatet av vårt arbete så kommer kommer vi tillbaks och rättar till det du reklamerar. Vi arbetar till dess att du är helt nöjd. Läs mer om vår kvalitetsgaranti här.
Avbokning
Avbokning av tjänsten måste ske senast 5-dagar innan städdagen.
Sker avbokning med mindre än 5-dagar till städdagen debiteras halva beloppet på avtalat pris oavsett orsak.
Avgiften avser bland annat kostnader för uppbokad personal samt nekande av kunder som önskat samma tid.
För sista minuten bokningar där städdagen ligger dagen efter bokningsdagen
går det att avboka städtjänsten senast 3-timmar efter att städtjänsten bokats.
Tillträde - Nyckelinlämning

Brevlådor - Nyckelinlämning


Skicka ett mail till malardalenrent@gmail.com när du lämnat in nyckeln. Ange namn och datum för städet. Vi behöver ha nyckeln senast 24h innan städet.
Betalning
Sker alltid mot faktura med betalningsvillkor 10-dagar.
Fakturan skickas alltid med e-post därför är det viktigt att du anger en fungerande e-postadress när du bokar din städtjänst.
Vi har givetvis inga fakturaavgifter på våra fakturor!
Reklamation
Om det är någt som du inte är nöjd med i vårt arbete så går det givetvis bra att reklamera de arbetsmoment som du inte är nöjd med. Alla reklamationer skickas med e-post: https://www.malardalenrent.se/reklamation
OBS! Vi tar inte emot muntliga reklamationer via telefon.
1. Boka direkt eller välj offert
Du kan boka flyttstädning direkt med vårt bokningsformulär eller välja att få en offert om du bara vill ha ett prisförlag.
Behöver du flytthjälp eller hjälp med att transportera bort saker till återvinningsstationen i samband med flyttstädningen bör du kontakta oss via telefon eller använda vårt kontaktformulär där du kan skriva och berätta vad du behöver hjälp med så kontaktar vi dig.
2. Bestäm eventuellt tillval
Gå igenom listan med tillval och se om tjänsten i grundutförande är tillräckligt för dina behov. Tänkt på att vissa tillval kräver att du kompletterar din bokningsinformation. Vi kontaktar dig om det är någon information vi saknar eller behöver komplettera.
3. Flyttstäd hyresrätt
Om du bor i hyresrätt rekommenderar vi att du kontakar din hyresvärd och bestämmer ett datum – efter flyttstädningen – när hyresvärden inspekterar din bostad samt meddelar oss detta datum. Tänk på att det ska finnas tid för eventuella åtgärder mellan inspektionen och nyckelåterlämningen. Alla våra åtgärder sker inom 48 timmar och oftast mycket fortare än så men det beror på arbetsbelastningen som generellt är hög runt varje månadsskifte. Försök att alltid vara ute i god tid och boka gärna din städinspektion innan du bokar din flyttstädning.
4. Kompletterande uppgifter att uppge i samband med bokning.
I samband med att du bokar är det viktigt att vi får den nödvändiga informationen för att göra ett så bra arbete som möjligt. Saker du bör upplysa oss om är t.ex
- Material i bostaden som inte är standard och som kan vara känsliga, t.ex material av natursten t.ex kalksten, marmor, skiffer m.fl) eller vattenkranar och blandare i andra material än krom t.ex mässing, brons, koppar m.fl).
- Om bostaden är inrökt eller extra smutsig.
Exempel på punkter som kan innebära extra debitering:
• Mycket fett i kök.
• Mycket kalkavlagringar på kakel, klinkers och fogar
• Sot efter öppen spis eller avgaser.
• Om man har haft pälsdjur.
• Om det rökts i bostaden (luktsanering kan väljas som tillval). - Om det finns slitage/skador eller något som är trasigt, t.ex dörrar, fönster, ugnsluckan, skåpluckor etc.
- Om det finns något som ska städas på höjder över 2.5m t.ex fönster eller ovansidor på höga skåp.
- Om det finns tunga möbler som vi inte kan eller ska flytta på, också om det är något som vi inte får flytta på eller röra/städa. Det kan handla om en dyr vas eller andra föremål.
- Om det finns extra badrum och kök. Priset i offerten gäller 1 badrum/våtrum och 1 kök.
5. Bokningsbekräftelse, Tillträde och Avbokning.
När du bokat din flyttstädning skickar vi en bokningsbekräftelse. Läs alltid bokningsbekräftelsen då all viktig information om tjänsten finns där. Innan städdagen måste nyckeln lämnas in så att vi har tillträde på städdagen. Nyckeln lämnas i våra uppmärkta brevlådor på Verkstadsgatan 2 i Uppsala.
Avbokning av tjänsten måste ske senast 5-dagar innan tjänsten levereras. Vid avbokning som sker senare än 5-dagar innan tjänsten levereras debiteras halva beloppet på avtalat pris oavsett orsak. Avgiften avser att täcka kostnader för uppbokad personal samt nekande av kunder som önskat samma tid. För sista minuten bokningar där utförandedagen ligger dagen efter bokningsdagen går det att avboka städtjänsten inom 3-timmar från tidpunkten för bokning.
6. Förberedelser innan vi kommer
Vi fixar det mesta men några saker ber vi dig att utföra/kontrollera innan vi kommer.
- Dra fram vitvaror och du önskar rengöring bakom. Vi återställer vitvarorna på sin ursprungliga plats.
- Demontera ugnsglaset om det är dubbelt.
- Gå igenom alla fönster i din bostad och meddela oss om det är något som är trasigt eller är trögt att öppna.
- Meddela oss om det är något som ska städas som är placerat 2.5m över golvet, t.ex fönster.
- Meddela oss om dina fönster har solfilm eller spröjs.
- Meddela oss om det finns känsliga material som inte tål vatten eller sura preparat där vi avkalkar. T.ex ytor med natursten eller kranar av nickel, koppar etc.
7. Efter flyttstädningen
Nyckeln återlämnas i postfacket på städadressen om inget annat övertalats sedan inväntar vi resultatet av städinspektionen.
7. Inspektion och eventuell reklamation
Om inspektionen genererar nedslag gör kunden en reklamation där nedslagen listas – vi har en undersida med ett formulär för detta. Vi utför det som ska åtgärdas såfort vi har fått in reklamationen. Detta moment kräver en ny överenskommelse för tillträde om det inte avtalats att vi ska behålla nyckeln över inspektionen.
8. Flyttstädning klar!
Flyttstädningen är klar när den som har ansvaret för att godkänna städningen säger att städningen är godkänd och klar. Städtjänster så fungerar det.
1. Boka direkt eller välj offert
Du kan boka hemstädning direkt med vårt bokningsformulär eller välja att få en offert om du bara vill ha ett prisförlag. Vill du att vi gör ett hembesök innan du bokar eller svarar på offerten där vi går igenom dina behov anger du det i bokningsformuläret eller i offerten.
2. Välj eventuella tillval och vilket utförande du önskar.
Det går att välja flera tillval till sin hemstädning t.ex fönsterputs, djupregöring av kakelfogar och invändig rengöring av ugn. Alla tillval finns listade här: https://www.malardalenrent.se/stadtjanster_tillval
Om du vill att vi använder din städutrutsing istället för vår eller om du vill att vi använder enbart engångsprodukter (moppar och fiberdukar) så anger du det i boknings eller offertformuläret.
3. Bokning och Bokningsbekräftelse
När du bokat din flyttstädning mailar vi alltid en bokningsbekräftelse. Vi rekommenderar starkt att du läser bokningsbekräftelsen då all viktig information om tjänsten finns där.
4. Första städtillfället
Vi vill helst att du är hemma och släpper in oss vid första städtillfället men har du inte möjlighet att vara hemma på städdagen går det bra att lämna in nyckeln i någon av våra uppmärkta brevlådor på Verkstadsgatan 2 i Uppsala.
Under städningen utför vi alla arbetsmoment på checklistan som vi har kommit överens om ska gälla hemma hos dig. När vi är klara lämnar vi den på köksbordet så att du kan kontrollera resultatet.
Självklart gäller vår kvalitetsgaranti för tjänsten så om det är något du är missnöjd med eller tror att vi har missförstått så kommer vi tillbaks och fixar det.
5. Bästa priset och rabatter med veckostädning
Det billigaste priset kan vi erbjuda om du efter första städtillfället väljer att fortsätta med kontinuerlig hemstädning med minst ett städtillfälle per månad, s.k veckostädning. Fördelarna med veckostädning är inte bara priset och att man regelbundet får det rent och snyggt hemma, med veckostädning har du även rabatter på alla andra städtjänster. Uppsägningstiden för bunden veckostädning är 3 månader.
6. Tryggt och säkert
Din trygghet när du köper hemstädning är det absolut viktigaste för oss därför är alla städare kontrollerade mot brottsregistret samt har skrivit under sekretessavtal. Städtjänster så fungerar det.
1. Boka direkt eller välj offert
Du kan boka storstädning direkt med vårt bokningsformulär eller välja att få en offert om du bara vill ha ett prisförlag. Vill du att vi gör ett hembesök innan du bokar eller svarar på offerten där vi går igenom dina behov anger du det i bokningsformuläret eller i offerten.
2. Välj eventuella tillval
I storstädning ingår alltid fönsterputs, invändig rengöring av ugn, rengöring av spisens alla sidor och spisskåpet, avfettning av fläktkåpa och fläktgaller samt avkkalkning av kakel i badrum och kök, utöver detta finns det möjlighet att lägga till olika typer av tillval sin storstädning. Alla tillval finns listade här: https://www.malardalenrent.se/stadtjanster_tillval
3. Välj typ av utförande
Om du vill att vi använder din städutrutsing istället för vår eller om du vill att vi använder enbart engångsprodukter (moppar och fiberdukar) så anger du det i boknings eller offertformuläret.
4. Bokning och Bokningsbekräftelse
När du bokat din storstädning mailar vi alltid en bokningsbekräftelse. Vi rekommenderar starkt att du läser bokningsbekräftelsen då den innehåller en sammanfattning av all viktig information om tjänsten.
5. Tillträde och Städdagen
Vi vill helst att du är hemma och släpper in oss vid städtillfället men har du inte möjlighet att vara hemma på städdagen går det bra att lämna in nyckeln i någon av våra uppmärkta brevlådor på Verkstadsgatan 2 i Uppsala.
Förbered din storstädning genom att plocka ihop saker och frigöra så mycket yta som möjligt. Har du tunga möbler måste du dra fram dessa själv. Märk upp sådant du inte vill att vi ska röra eller där du inte vill ha städat. Kontrollera att alla fönster går att öppna.
Under städningen utför vi alla arbetsmoment på checklistan som vi har kommit överens om ska gälla hemma hos dig. När vi är klara lämnar vi den på köksbordet så att du kan kontrollera resultatet. Städtjänster så fungerar det.
1. Boka direkt eller välj offert
Du kan boka storstädning direkt med vårt bokningsformulär eller välja att få en offert om du bara vill ha ett prisförlag. Vill du att vi gör ett hembesök innan du bokar eller svarar på offerten där vi går igenom dina behov anger du det i bokningsformuläret eller i offerten.
2. Välj eventuella tillval
I storstädning ingår alltid fönsterputs, invändig rengöring av ugn, rengöring av spisens alla sidor och spisskåpet, avfettning av fläktkåpa och fläktgaller samt avkkalkning av kakel i badrum och kök, utöver detta finns det möjlighet att lägga till olika typer av tillval sin storstädning. Alla tillval finns listade här: https://www.malardalenrent.se/stadtjanster_tillval
3. Välj typ av utförande
Om du vill att vi använder din städutrutsing istället för vår eller om du vill att vi använder enbart engångsprodukter (moppar och fiberdukar) så anger du det i boknings eller offertformuläret.
4. Bokning och Bokningsbekräftelse
När du bokat din storstädning mailar vi alltid en bokningsbekräftelse. Vi rekommenderar starkt att du läser bokningsbekräftelsen då den innehåller en sammanfattning av all viktig information om tjänsten.
5. Tillträde och Städdagen
Vi vill helst att du är hemma och släpper in oss vid städtillfället men har du inte möjlighet att vara hemma på städdagen går det bra att lämna in nyckeln i någon av våra uppmärkta brevlådor på Verkstadsgatan 2 i Uppsala.
Förbered din visningsstädning genom att plocka ihop saker och frigöra så mycket yta som möjligt. Har du tunga möbler måste du dra fram dessa själv. Märk upp sådant du inte vill att vi ska röra eller där du inte vill ha städat. Kontrollera att alla fönster går att öppna.
Under städningen utför vi alla arbetsmoment på checklistan som vi har kommit överens om ska gälla hemma hos dig. När vi är klara lämnar vi den på köksbordet så att du kan kontrollera resultatet. Städtjänster så fungerar det.
Med RUT-avdraget behöver privatpersoner endast betala 50% av arbetskostnaden när hen köper en städtjänst.
Mälardalenrent drar det RUT-avdragsberättigade beloppet direkt från fakturan och sköter sedan kontakten med Skatteverket vilket innebär att du slipper det påföljande pappersarbetet.
För att du ska ha rätt till rutavdrag ska städtjänsten utföras i din bostad. Du behöver inte äga bostaden som tjänsten utförs i för att ha rätt till rutavdrag. Det räcker med att du använder bostaden helt eller delvis som ditt hem. Om du hyr ut bostaden kan du inte få rutavdrag för tjänster som utförs medan bostaden är uthyrd.
Om du är osäker på hur mycket du har i din RUT-pott kan du kontrollera det på skatteverkets hemsida. Städtjänster så fungerar det.